Musik som linjefag

0
Musik som linjefag

Jeg har ledt efter en efterskole til min dreng. Han skal i 9. klasse til næste år, og han er glad for musik. Så det er jo oplagt, at jeg leder efter en musikefterskole og en efterskole, som giver den obligatoriske undervisning på 9. klasses niveau.

Jeg startede med at søge på ordene: ”efterskole 9. klasse”. Der kom rigtigt mange frem. Men da jeg kiggede nærmere på skolerne, kunne jeg se, at jeg er sent ude. Der er ventelister overalt. Det sender mig et signal om, at musikefterskoler er meget populære.

En genial efterskole

Det kan jeg da egentligt godt forstå. Musik er noget, alle unge mennesker hører og er optaget af. Det er et samtaleemne i skolens frikvarterer, og det kan bestemt høres, at det er noget, de lytter til, når de fester i kælderen fredag aften.

Men jeg kunne godt tænke mig, at min dreng får lidt mere viden om musik. Han er glad for rock, men kender intet til blues eller country, som rocken egentlig udspringer fra. Han er god til at spille på guitar. Han har faktisk en drøm om at blive professionel musiker. Jeg har fortalt ham, at det ikke er en nem levevej. Jeg har også fortalt ham, at jeg naturligvis vil støtte ham i at forfølge sin drøm, men at han også skal arbejde på at nå den. Han har derfor indvilget i at tage et år på en musikefterskole, så han kan koncentrere sig om sin interesse. Han var faktisk kisteglad for mit forslag, fordi han keder sig rent ud sagt i folkeskolen.

Jeg har dog nogle krav til den efterskole, han skal på. Da jeg var inde på nettet for at se, hvad de tilbyder, fik jeg indtryk af, at de fleste ikke er tilstrækkeligt seriøse. Jeg fik indtryk af, at de ikke tager musikken alvorligt. Der er mange efterskoler, som taler om sammenhold, nye venner, oplevelser og så videre. Det er fint. Gode værdier. Fint. Men det var meget få, som faktisk beskrev på deres hjemmesider, hvordan de griber musikundervisningen an.

Det essentielle

Derfor var det meget nemt for mig at sortere de sorte får væk. Kunne jeg ikke se en beskrivelse af, hvordan de griber musikundervisningen an, så blev de udelukket fra min liste. Af alle musikefterskolerne, jeg fandt, var der måske 2, som faktisk beskrev, hvad de ser som essentielt i musikundervisningen. Det var ikke mange. Og naturligvis, det er lige præcist, de efterskoler, som har lange ventelister. Øv. Men rart at vide, at der er andre mennesker, som også vil have gode svar på alle deres spørgsmål.

Jeg har nu været i kontakt telefonisk med de to efterskoler for at høre, om det er realistisk, at min dreng kan komme ind på efterskolens 9. klasse til næste år. På trods af ventelistens længde.
Den ene sagde ja, der er en mulighed. Det skyldes, at den ligger i en lille by langt væk fra hovedstaden, så mange får kolde fødder lige inden skolestart. Det er ikke nemt at skulle flytte langt væk fra København og vennerne der.
Den anden, som ligger tæt på, hvor vi bor, svarede blankt nej. Ærligt svar.